Thursday, February 11, 2016

Mõtted seoses raamatuga "Inimhinge anatoomiast", S. Freud


Freudi „Inimhinge anatoomiast“ koosneb kolmest Freudi teosest „Tungid ja tungisaatused“ „Teadvustamatus“, „Mina ja Miski“. Seejärel on professor Jüri Allik teinud paarisajalehelise kena kokkuvõtte kõigest, mida inimene võiks Freudist ja tema töödest teada.

Üldmulje jäi Freudist kui mitte kõige moraalsemast inimesest (võimalik juhtumite fabritseerimine, abielurikkumine, eneseupitamine, kahtlus patsiendiga magamises), kellel aga ideedest puudust ei olnud. Freud oli kahtlemata töökas inimene.

Usun, et inimene näeb teisi läbi enda silmade. Freudi seisukoht, et põhimõtteliselt kõik probleemid taanduvad seksuaalsusele, on minu arvates liialdatud. Näiteks Emma Ecksteini juhtumis tegi üks arst naisele ninakoopa operatsiooni, mille käigus unustas ninakoopasse poole meetri pikkuse riba marlit, mis põhjustas verejooksu, mis oleks Emma peaaegu tapnud. Teisel arstil õnnestus Emma elu päästa, kuigi naise nägu jäi kogu elu moonutatuks ja haavad ninakoopas eritasid ebameeldivat lõhna. Freud kirjutas poolteist kuud pärast operatsiooni naist esimesena opereerinud kirurgile, et verejooksu ninast ei põhjustanud mitte pool meetrit marlit, mille arst operatsiooni ajal ninna jättis, vaid hoopis Emma soov teha end huvitavaks ja tõmmata endale noore atraktiivse arsti tähelepanu.  Raamatust nähtub, et Freud lausa surus patsientidele peale oma seksuaalsuse teooriat, millega neil siis nõustuda tuli. Näiteks Elisabeth von R. juhtumi puhul oli klient oma tütrele rääkinud, et mäletab Freudi kui noort habemega närviarsti, kes püüdis naist veenda selles, et too on armunud oma õemehesse. See polnud kliendi sõnul aga üldsegi mitte tõsi. Arvan, et Freud võis oma perverssused ka klientidele omistada (nt Oidipuse kompleks).

Kuna olen transpersonaalset psühholoogiat ja hüpnoteraapiat õppinud, siis minu jaoks oli huvitav Freudi väidete vastuolulisus sümptomite põhjuste teadvustamisest. Raamatu kohaselt näiteks kõneldes hüsteerilistest või neurootilistest sümptomitest, väidab Freud, et neist võib alati tuletada kindla teadvustamata protsessi olemasolu, mis neid sümptomeid tingib. Kuna sümptomid ei ole kunagi tehtud teadvustamata protsessidest, mis põhjustavad neuroosilisi sümptomeid, peavad ka sümptomid kaduma. Samas toob Freud haigusjuhtumi kirjelduse, kus patsient saab teadlikuks sümptomi põhjustest, kuid see teadmine ei kaota veel sümptomit ära.  

Mina pidin koolis praktiseerima nii kliendina, terapeudina kui ka vaatlejana. Olen saanud teadlikuks, missugused minevikusündmused mind tänaseni mõjutavad. Samas põhjuste teadvustamine mind ei mõjutanud. Kliendi-terapeudi suhtes on tavaliselt nn alluvussuhe, kus klient vaatab oma terapeudile alt üles. Arvan ka, et kui sümpaatne terapeut selgitab, et probleemi põhjuste ilmsiks toomine teeb terveks, siis klient nii terapeudile näidata võib ka juhul, kui abi tegelikult ei ole.

Mind paelus raamatu juures hüpnoosi kohta kirjutatu, sest koolis kasutasime ühe meetodina hüpnootilist regressiooni. Tundsin, et mineviku uuesti läbielamine mind ei parandanud, pigem elasin lihtsalt mingit negatiivset olukorda jälle üle.  

Raamatu kohaselt tundus Freudile eriti paljulubavana hüpnootiline regressioon: hüpnoosis võib inimese vanuseliselt tagasi viia selliste sündmuste juurde, mis toimusid varajases lapsepõlves. Hüpnoos ei olnud mitte ainult uurimisvahend arstile, kes selle abil sai teada midagi sellist, mida patsient ärkvelolekus ei olnud suuteline meenutama. Valusate sündmuste läbielamisel hüpnoosis võis olla ka puhastav mõju. Paraku ei jäänud hüpnoos pikaks ajaks Freudi uurimis- ja ravivõtete repertuaari. Hüpnoos on üsna keerukas protseduur, millele mitte kõik patsiendid ei allu võrdsel määral. See aga tähendab, et see ei saa olla universaalne, igas olukorras kasutatav vahend. Samuti hakkas Freudil tekkima veendumus, et samasuguse efekti võib saavutada ka ilma igasuguse hüpnoosita. Vabade assotsatsioonide meetod – patsiendi võimalus takistamatult kõnelda kõike seda, mis pähe tuleb – juhib analüütiku samal viisil hüsteeria või neuroosi põhjuse jälile, kui seda teeb hüpnoos.

1937. aastal avaldas 81-aastane Freud artikli „Lõpuleviidud ja lõpuleviimata analüüs“, milles ta paneb kahtluse alla teraapia edu võimaluse tervikuna. Põhjus on selles, et vanad hingekonfliktid võivad esile tulla ka peale edukat psühhoanalüütilist tööd. Iga inimene on normaalne vaid ligilähedaselt ja tema iseloomujooned on vaid erineval kaugusel psühhootilisusest. Seega on kõik inimesed teatud piirides haiged ja lootus lõplikule paranemisele on vaid illusoorne. Teraapia ei jõua kunagi lõpule, seda saab vaid kunstlikult katkestada, näiteks siis, kui patsiendil ei jätku raha, et edasi maksta analüütikule. Kui võrrelda psühhoteraapiat selle spontaanse tervenemise normtasemega, siis selgub, et Freudi või ükskõik millise teise süstemaatilise psühhoteraapia efekt pole märkimisväärne. See kirjeldus on leidnud hiljem korduvat kinnitust (vt Kline 1972, Fisher & Greenberg 1977; Smith, Glass & Miller 1980; Prioleau, Murdock & Brody 1983), kuigi pole suutnud veenda psühhoanalüütikuid endid.


Sigmund Freud, „Inimhinge anatoomiast“

No comments: