-
Surm ei saabu mitte kunagi hinge puudumise
tõttu, vaid ainult põhjusel, et mõni oluline kehaosa lakkab toimimast.
-
Kadedust saab tunda üksnes vara puhul.
-
Loomadel ei ole hinge.
Aga
nüüd ülevaade Drescartes`i mõtetest ja olulisematest tundmustest.
Kõike
uut, mis toimub või juhtub, kutsuvad filosoofid subjekti puhul, kellele see
juhtub, tundmuseks, ning juhtuva tekitaja puhul tegevuseks. See, mis hinges on
tundmus, on ühtlasi kehas tegevus. Kõik see, mis on meis ja mida mitte kuidagi
ei saa pidada kehale kuuluvaks, tuleb omistada hingele.
Eluvaimud
Lihaste
kõik liikumised ja kõik meeled sõltuvad närvidest, mis on nagu väikesed niidid
või torud, mis kõik lähtuvad ajust ning sisaldavad, nagu ajugi, teatavat õhku
või väga kerget tuult, mida nimetatakse eluvaimudeks. Seni kuni elame, on meie
südames pidev soojus, mis on teatavat liiki tuli, mida soontes voolav veri
südames hoiab, ning see tuli ongi meie ihuliikmete kõikide liikumiste kehaline
printsiip. Südames soojuse hõrendatud vere kõige elavamad ja peenemad osad
sisenevad lakkamatult suures koguses aju õõntesse. Just need vere väga peened
osad moodustavadki eluvaimud. Need osakesed, mida Descartes nimetab vaimudeks,
on tegelikult üksnes kehad, ning neil ei ole mitte mingeid muid omadusi peale
selle, et nad on väga väikesed ja liiguvad väga kiiresti, nagu tõrvikust tõusva
leegi osad. Poorid juhivad neid närvidesse ning sealt edasi lihastesse, mille
abil nad liigutavad keha kõikidel võimalikel erinevatel viisidel.
Hinge
funktsioonid
Hingele
saame omistada vaid oma mõtted, mis on peamiselt kahte liiki, nimelt, ühed on
hinge tegevused ja teised on hinge tundmused. Hinge tegevused on kõik
tahtmised, sest kogemuse kohaselt tulevad need otse hingest ning näivad
sõltuvat üksnes hingest. Seevastu hinge tundmusteks võib nimetada üldiselt
kõiksuguseid tajusid või teadmisi meie sees, sest sageli ei ole mitte hing see,
mis teeb need niisugusteks, nagu need on, vaid hing saab need alati asjadelt,
mida need esitavad.
Keha
põhjustatud kujutlused erinevad hinge põhjustatud kujutlustest selle poolest,
et tahe ei tegele nende moodustamisega üldse. Seepärast ei saa neid paigutada
ka hinge tegevuste hulka. Näiteks une pettekujutelmad, ärkveloleku-unelused.
Tajud,
mida seostame oma keha või mõne kehaosaga, on need, mida meis kutsuvad esile
nälg, janu ja teised loomulikud isud. Tajud, mida seostame üksnes hingega, on
need, mille tagajärgi tunneme otsekui ainult hinges endas ning millele ei leidu
enamasti mingit lähipõjust, millega neid saaks seostada. Näiteks rõõm, viha.
Hing
kehas
Hing
on ühenduses keha kõikide osadega.
Hingel
ei ole vähimatki seost ulatuse, mõõtmete ega kehal moodustuva aine omadustega,
vaid üksnes keha elundite tervikliku kokkuseatusega. Mõne kehaosa äralõikamine
ei tee hinge väiksemaks, küll aga eraldub hing kehast, kui elundite terviklik
ülesehitus ära laguneb.
Kehaosa,
milles hing vahetult oma funktsioone täidab, on tilluke nääre, mis paikneb
ajuolluse keskel ning ripub juha kohal, mille kaudu eesmiste ajuõõnte vaimud on
ühenduses tagumiste ajuõõnte vaimudega. Vaimudel on võimalik seda nääret
liigutada sama paljudel erinevatel viisidel, kui on objektidel aistitavaid
erinevusi. Kuid tillukest nääret saab mitut moodi liigutada ka hing, mis oma
loomu poolest võtab vastu niisama palju erinevaid muljeid, kui palju toimub
erinevaid liikumisi selles näärmes. Ja keha masin omakorda on kokku pandud nii,
et tarvitseb hingel või mistahel muul põhjusel seda nääret mingit moodi
liigutada, kui nääre juba tõukab ümbritsevaid vaime aju pooridesse, kust vaimud
närvide kaudu juhitakse lihastesse, mis panevad ihuliikmed liikuma.
Tundmuste
peamine mõju
Tundmuste
peamine mõju inimestele seisneb selles, et nad virgutavad hinge ja seavad ta
tahtma asju, milleks tundmused nende inimeste kehasid ette valmistavad. Nõnda
virgutab hirmutunne kehas põgenemistahet ja uljusetunne võitlemistahet jne.
Hinge
võim keha üle
Hinges
tuleb eristada hinge tegevusi, see tähendab tahtmisi, ja hinge tundmusi
(kõiksugused tajud). Tahtmised on täielikult hinge võimuses ning keha saab
üksnes kaudselt muuta, tundmused sõltuvad aga täielikult neid tekitavatest
tegevustest ning hing saab neid üksnes kaudselt muuta (v.a, kui ta ise on nende
põhjus). Ja hinge kogu tegevus seisneb selles, et ainuüksi millegi tahtmisega
paneb ta endaga tihedalt seotud tillukese näärme liikuma täpselt nõnda, nagu on
selle tahtmise täitmiseks tarvis.
Kõikidest
kõige nõrgemad on hinged, kelle tahe ei kavatsegi järgida kindlaid otsuseid,
vaid lasevad end kogu aeg kaasa kiskuda hetketundmustel. Ei ole olemas nii nõrka
hinge, mis õigesti juhituna ei võiks oma tundmuste üle täielikku võimu
saavutada.
Tundmuste
kasulikkus
Kõikide
tundmuste kasulikkus seisneb üksnes selles, et need panevad hinge tahtma asju,
mille kasulikkuse loodus meile ette ütleb, ning lasevad hingel tolles tahtmises
kindlaks jääda. Niisamuti paneb vaimude liikumine, mis tavaliselt tundmusi
põhjustab, keha sooritama liigutusi, mida nõuab nende asjade teostamine.
On
olemas vaid kuus algtundmust
Nendeks
on imestus, armastus, viha, iha, rõõm ja kurbus; kõik ülejäänud on mõnest neist
kuuest kokku pandud või on nad nende liigid.
Imestus
on hinge äkiline üllatus, mille tõttu hing hakkab tähelepanelikult vaatlema
objekte, mis näivad talle haruldased ja erakordsed. See on kasulik selle
poolest, et nõnda saame teada ja jätame meelde asju, mida me varem ei teadnud.
Armastus
on vaimude liikumisest tingitud hingeliigutus, mis ergutab hinge talle
sobivatena näivate objektidega tahtlikult ühinema. Viha on vaimude liikumisest
tingitud hingeliigutus, mis ajendab hinge soovima olla eraldi objektidest, mis
talle kahjulikud näivad. Iha tundmus on vaimude põhjustatud hingeerutus, mis
seab hinge tahtma tulevikus asju, mida hing enesele sobivana kujutleb. Rõõm on
meeldiv hingeliigutus, mis seisneb naudingus, mille hing saab heast, mida aju
muljed esitavad talle tema enda omana. Ja selle aja kohta, mil hing ei tunne
talle kuuluvatest hüvedest mingit rõõmu, võib öelda, et hing naudib hüvesid
niisama vähe nagu siis, kui neid tema valduses ei olegi. Kurbus on ebameeldiv
jõuetus, mis seisneb ebamugavuses, mida hingele tekitab halbus või puudus, mida
aju muljed hingele tema enda omana esitavad.
Kõik
need tundmused kuuluvad keha juurde ning on hingele antud sedavõrd, kuivõrd
hing on kehaga ühenduses. Sel moel on nende loomulik otstarve ergutada hinge
nõustuma ja kaasa aitama tegevusele, mis võib teenida kas keha säilitamise või
keha täiustamise ülesannet.
Keha
on meie vähem tähtis osa, seetõttu tulebki tundmusi vaadelda peamiselt hinge
juurde kuuluvatena.
Vihast
Vihaga
kaasneb alati kurbus, sest halb on ju ainult ilmajäämine, mistõttu halba ei saa
kujutleda mingi reaalse aluseta, mis seda halba endas kätkeb. Ei ole olemas
midagi reaalset, milles ei leiduks vähimatki head, ja järelikult eemaldab viha
meid ühtlasi heast, millega see halb on ühenduses. Ja kui millestki heast ilmajäämist
esitatakse hingele tema enda puudusena, siis see kutsubki hinges esile kurbust.
Igast vihkamisest võib leida midagi, mis meid kurvastab.
Saatusest
Kõike
juhib jumalik ettemääratus, mille igavene otsus on sedavõrd eksimatu ja
vääramatu, et peame mõtlema – välja arvatud neis asjus, mis sellesama otsuse
tahtel sõltuvad vabast tahtest –, et kõik, mis meile juhtub, on paratamatu ja
otsekui saatuslik, mistõttu me ei saa ka ilma eksitusse sattumata soovida, et
see juhtuks teisiti.
Eneseaustus
ja õilsus
Üksainus
asi, mis võib meie eneseaustust õiglaselt põhjendada, on vaba tahte kasutamine
ja oma tahtmiste valitsemine. Vaba tahe muudab meid mõneti Jumala sarnaseks,
tehes meist iseenda isandad, kui me vaid lodevusest ei kaota õigusi, mida see
meile annab.
Tõeline
õilsus seisneb selles, et inimene tunneb endas kindlalt ja püsivalt kehtivat
otsust oma vaba tahet õigesti kasutada, teisisõnu, et tal jätkub alati tahet
käsile võtta ja teoks teha asju, mida ta kõige õigemaks peab.
Kahjurõõm
Kahjurõõm
on rõõmu liik, millesse on segatud viha. Kahjurõõm tekib siis, kui märkame, et
mõni väike häda on tabanud kedagi, kes meie arvates seda just väärib. Kõige
puudulikumad on tavaliselt kõige kahjurõõmsamad. Inimesed, keda on avalikult
alandatud, kipuvad eriti kahjurõõmu tundma.
Kadedus
Kadedus
kui tundmus on kurbuse liik, millesse on segatud viha, mis tuleb sellest, et
näeme midagi head juhtuvat inimesele, kes meie arvates seda ei vääri. Juhul,
kui me sama hüve endale ihkame, aga ei saa, sest seda valdavad vähem väärilised
isikud, muutub meie kadedus veelgi ägedamaks. Ükski pahe ei riku inimeste
õnnetunnet rohkem kui kadedus. Sest need, kes on kadedusega määritud, piinlevad
eelkõige ise ning lisaks rikuvad jõudumööda ka teiste head tuju.
Häbematus
Häbematust
põhjustab peamiselt see, kui inimesel tuleb korduvalt kogeda ränka alandamist.
Kui inimene on tunda saanud mitut avalikku alandust, leiab ta pärast seda, et
on au kaotanud ja on kõigi põlu all. Häbematuks muutub ta siis, kui ta mõõdab
head ja halba pelgalt kehaliste mugavuste järgi, sest ta saab aru, et kehalisi
mugavusi võib nautida ka pärast alandusi. Teinekord isegi paremini, sest siis
on ta vaba paljudest sundustest, milleks au teda varem kohustas. Ja kui ta
ebasoosingusse sattudes kaotab ka vara, siis leidub härdameelseid, kes talle
seda annavad.
Maises
elus sõltub kõik hea ja halb üksnes tundmustest.
Tarkus
on kasulik peamiselt selle poolest, et õpetab meid oma tundmuste isandaks saama
ning nende üle osavalt valitsema, et nende põhjustatud hädad osutuvad päris
talutavateks ning me isegi tunneme neist rõõmu.
No comments:
Post a Comment