Sokrates sündis aastal 469 või
470 ja suri 399 eKr. Ta oli rahvapärane, eetiline õpetaja, kes veetis oma aega
vesteldes, vaieldes ja õpetades filosoofiat Ateena tänavatel. Ta oli
tähelepanuäratav – ja tähelepanu nautiv – ärritav ekstsentrik. Ta hukati süüdimõistetuna
„väärate jumalate kummardamises ja noorsoo rikkumises“.
Sokrates on filosoofia ajaloos
erandlik kuju ka sellepärast, et tema teoreetiline panus filosoofiasse on
vähene. Sokrates ei arendanud mingit süsteemset õpetust, ei esitanud terviklikku
filosoofiat. Selle asemel, et näidata, kuidas asjad on, üritas Sokrates
enamasti näidata, kuidas nad vähemalt ei ole. Viimse piirini pinguldatud
kriitilisus, oma piiride teadmine ja tajumine – see on Sokratese põhiline
eripära.
Sokrates tahab vestluspartnerit
küsimustega pihtide vahele võtta. Tema vestlustehnika on kaval, paindlik ja
mänguline, sageli taibukas ja imetlusväärne, mõnikord ärritavalt salakaval. Sokratest
võib pidada maalähedase elutarkuse õpetajaks. Ta ei mõju eriti peenekoelise
mõtlejana: ealeski Sokrates ei spekuleeri, ei teoretiseeri ega seleta lahti oma
vaatenurka. Aga ta küsib.
Sokratese aupaiste süttib siiski
alles ta surma kaudu. See rahvafilosoof ja retoorik on üks ajaloo kuulsamaid
märtereid. Sokratese surma draama erutas antiikses Kreekas ägedalt meeli.
Surres oli Sokrates 70 aastane. Platon, kes viibis kohtuprotsessi juures, oli
vaevalt täisealine. Sokratese surmamõistmine šokeeris vapustavalt noort
Platonit; Platoni varasemad kirjutised on õiguspoolest elulooline sari, kus ta
kaitseb Sokratest kui teotatud isiksust. Sokratese hukkamiseni viinud
kohtuprotsess ilmutab äärmist ebaõiglust. Sokrates oli kohtuprotsessi ajal
Ateenas laialt tuntud omapärane kuju. Tema leppimatu, lausa kirglik soov nõuda
põhjendusi iseenesestmõistetavaks peetavaile asjadele suurendas veelgi seda
tigedusekoormat,mida tema erandlik persoon niigi esile kutsus. See „ülima
rumaluse ülempreester“ oli kiusupunn, kelle seltsis aga Ateena noorsugu
meelsasti aega veetis: see lisas veelgi vett tema vastaste veskile.
Sokratese süü või süütuse poolt
hääletas 501 ateenlast, kes tolleaegse õiguspraktika kohaselt olid valitud
loosiga, nemad otsustasid maailmaajaloo kuulsaima filosoofi saatuse.
Sokratese jaoks ebasoodsat kohtuotsust,
häälteenamusel põhinevat hukkamõistu, mõjutasid kahtlemata otsustavalt kaks
seika. Esiteks, süüdistuse ebamäärasus, mida suurendas poleemika Sokratese
isiku ümber. Teiseks, Sokratese esinemine kohtu ees, mida on iseloomustatud
trotsliku ja järeleandmatuna, isegi jultununa. Sokratese kõnes ei leidu
andekspalumise raasugi.
„Isegi kui teie siis ütleksite: „Sokrates,
praegu ei kuula me Anytost ja laseme sind vabaks, muidugi sel tingimusel, et sa
sääraste uuringute ja filosoofiaga enam ei tegele; kui sind aga veel kord
sellest tabatakse, pead sa surema!“ – kordan veel, et kui te mind sel
tingimusel vabastaksite, ka siis ütleksin teile: „Austan ja armastan teid,
ateenlased, kuid kuuletun siiski parem jumalale kui teile, ning kuni ma veel
hingan ja vähegi jaksan, ei lakka ma filosoofiaga tegelemast ega õhutamast ja
veenmast teist igaüht, kellega iganes juhtun kokku puutuma, ning räägin alati
sedasama, mida ma tavaliselt ikka räägin: „Sa oled inimeste hulgas üllaim, kuna
oled Ateenas, ühe suurima ja tarkuse poolest väga kuulsa linna kodanik, kuid
kas pole sul häbi mures olla raha pärast ja soovida, et sul seda võimalikult
rohkem oleks, aga kuulsuse ja arukuse ja tõe ning oma hinge eest, kuidas seda
võimalikult paremaks muuta, sa hoolt ei kanna ega mõtlegi selle peale?“
„/.../ Kui arvate, et suudate
inimeste hukkamisega takistada, et teid ebaõige elamise pärast ei laidetaks,
siis kaalutlete valesti.“
„Tõelisel filosoofil... on siis
tegelik eesmärk surm ja kõikidest inimestest on just neile surm kõige vähem
hirmuäratav.“
Sokratese lausa filosoofilisi
õpetusi on üsna napilt; Sokratese tõmbejõud on tema isiksuses. Sorkates oli kirglik vestleja. See kajastub
sokraatilistes dialoogides, Sokratese tegelaskuju ümber loodud
näidenditaolistes tekstides, kus erinevate tegelaskujude kaudu katsutakse
mitmete alternatiivsete seisukohtade pädevust. Sageli ei vii see vestlus
mingisuguse otsese lõpptulemuseni: olulisem on vestlus ise ja küsimuseasetus,
mitte resultaat/uurimuse lõpp-punkt. See eriti Platoni varasemates dialoogides
kristalliseerunud metoodika tõstab vestluse väärtuseks omaette.
Räägitakse ka s o k r a a t i l i
s e s t m e e t o d i s t. See tähendab
õpetusviisi, kus õpetaja – Sokrates – kaevab küsimuste abil välja
vestluskaaslase teadmisi, esinedes ise mitteteadjana. Õpetaja ei paljasta enda
seisukohti – ta toimib kanalina, mille kaudu teine saab selgeks omaenese
mõtted. Ta ei ütle, kuidas asjad just nimelt on, vaid mida tähele panna, kui
eeldada nimetatud tingimusi eraldi. Filosoof kui vaimne ämmaemand, seda on
Sokrates: tema töö on teistele sünnitusabi anda, mitte sünnitada.
Sokratesele, keda kohtame Platoni
dialoogides, on filosoofiline tegevus m
õ i s t e t e m ä ä r a t l u s. Filosoofi ülesanne on analüüsida probleemseid
mõisteid, otsida loogilist ja süsteemset selgitust tavajuhtudel probleemituks
peetavaile mõistetele.
Mis on teadmine? Mis on armastus?
Mis on voorus või õiglus? Need küsimused esinevad filosoofia ajaloos alatasa,
ja oluline on mõista, missugust tüüpi vastust otsitakse. Seda valgustab Platoni
dialoog „Theaitetos“
Kõne all on üks Platoni
filosoofiliselt sügavamaid tekste, suurepärane kirjutis, mille teema on
filosoofe läbi aegade erutanud küsimus „Mis on teadmine?“. Dialoogi alguses
esitab Sokrates Theaitetosele süütuna näiva küsimuse. Nagu filsoofias sageli,
puudutab siingi probleem asja, mis tavamõtlemises arvatakse
iseenesestmõistetavalt selge olevat. Igaüks ju kujutleb end teadvat, mis on
teadmine. Kuid kes oskab öelda, mis see on?
„Theaitetos“ vastab kõigepealt
teadmiste eri liike loetledes. See esmalt pähe tulnud vastus ei rahulda
Sokratest, ta toonitab, et „ma ei küsinud ju, mille kohta teadmine käib või kui
palju on teadmise liike. Oma küsimusega ei pidanud ma silmas nende hulka, vaid
tahtsin selgusele jõuda, mis teadmine ise on.“
Vastuseks üldisele küsimusele ei piisa erijuhtude mainimisest: „Kui
meilt küsitakse, mis on kunst, on mõttetu vastata, nimetades mõningaid kunste.
Siis ju pakume vastuseks mingit konkreetset ala puudutavat kirjeldust, kuigi
meilt seda ei küsitud.“
Filosoofia üks osa on
tunnetusõpetus – teooria sellest, mis on teadmine (võimalikult üldises mõttes).
Selle filsoofia tähtsa erivaldkonna algallikas on Sokratese küsimus „Mis on
teadmine?“ See küsimus nõuab vastust, mis haaraks üksikjuhtumite taga olevat,
neid ühendavat tuuma, teadmist ennast.
Ja kuigi argielus võib selle küsimuse kui liiga üldise uurimata ja
tähele panemata jätta, on filosoofi tee teine. Ta pärib seletust, põhjust ja
mõistuspärast analüüsi asjadele, mida igapäevases elus peetakse iseenesest
mõistetavaks.
Dialoogis „Theaitetos“ esitatakse
kolm katset vastata Sokratese teadmise olemust puudutavale küsimusele. Esiteks
püütakse teadmine määratleda vaatluse kaudu; teadmine ankurdatakse selle
kogemuse külge, mille vahendab meile vaatlus. Sokratest (ja Platonit) see
vastus siiski ei rahulda. Dialoogis tuuakse välja üsna säravalt teravmeelsed
vastulaused, millest autor nimetab vaid ühte: teadmine sisaldab mõistelist
elementi, mis puudub aistingus. Nii ei saa teadmine olla vaatlus. Siirdume
teisele määratlemiskatsele: teadmine on õige mõistmine. See esialgu veenev
seletus on siiski samuti ebapiisav. Aga kui kellelgi on õige mõistmine juhuslikul
või vääral põhjusel? Teadmine näib eeldavat teadmise objektiga kindlamat seost,
kui seda tagab pelgalt õige mõistmine.
Nii jõutakse kolmanda – ja filosoofiaajalooliselt
kuulsaima – määratluseni: teadmine on õige käsitlus või arusaamine koos
põhjendusega (seletusega).
Filosoofiline mõisteanalüüs võib
meie arusaamist laiendada. Ta võib valgustada eri mõistete seoseid, nende
nüansse ja vastastikuseid suhteid.
Sokratese roll kogu hilisema
lääne filosoofia sümboolse ja teednäitava tegelaskujuna ilmneb kokkuvõtlikult
ehk kõige paremini sõnades, millega ta ise Platoni dialoogis „Gorgias“ iseloomustas
oma lähenemisviisi:
„Ära imesta, kui ma edaspidi
küsin sinult uuesti selle kohta, mis tundub täiesti selge olevat, aga ikkagi ma
küsin: kordan veel, et ma esitan küsimusi meie vestluse arengu järjepidevuse
huvides, mitte sinule kahjuks, vaid kartusest, et meile muutub harjumuseks
teinetest katkestada ja ette rutata. Ma tahan, et sa viiksid vestluse lõpuni
nii, nagu seda ise vajalikuks pead, oma lähtekohtadest lähtudes.“
Üks väheseid teoreetilisi
õpetusi, mida Sokrates ilmselt ise esitas, mõte oli, et tõeline teadmine –
olulisi asju puudutav teadmine – peitub inimeses eneses. Seega on tõe
leidmiseks vaja uurida iseend.
Sokrates ei hoolinud
empiirilisest teadmisest. Talle huvi pakkuv teadmine puudutas midagi muud kui
välist tajuilma; selle võis ta leida iseendast.
Teine filosoofiline
lähenemisviis, mida samuti peetakse ajaloolise Sokratese looduks, on esmapilgul
üllatav. Selle järgi on teadmine hüve; õige mõistmine viib paratamatult õige
tegevuseni, neid kahte pole võimalik mõelda teineteisest eraldi. See
sokraatiline õpetus seob tunnetusteoreetilise teadmise ja moraalifilosoofia
hüve mõisted vahetult ühte. Tegemist nn vooruslikuse nõudmisega. See teema
tuleb esile paljudes Platoni ja Xenophoni Sokratese kohta käivates tekstides.
Platoni dialoogis „Kriton“ keeldub Sokrates vanglast põgenemast, kuna
vooruslikum on kannatada seaduse järgi langetatud ebaõiglase kohtuotsuse tõttu,
kui põgeneda seadust rikkudes.
Kui Sokratese sümboolse
tegelaskujuga liitub kindel usk oma veendumustesse ja kriitikavõimesse, siis on
ta tõesti peaaegu vihastama panevalt leplik ja alistuv riigi ja selle seaduste
ees. Need esindavad Sokratesele absoluuti millest kõrgemale üksikisiku õigus ei
ulatu.
Väärtused on Sokratesele
objektiivsed. Kõik, mida inimene peab tegema, on seega mõistuslikult
selgitatav. Kui inimesele on mõistuslik analüüs tõestanud, mis on mingis
olukorras õige, toimib ta oma järelduste kohaselt. Tõeline teadmine ei ole lahus seda väljendavast
tegevusest.
Sokratese kuju vaagides on sageli
viidatud Naatsareti Jeesusele. Jeesus nagu Sokrateski ei jätnud endast mingit
kirjalikku jälge. Mõlema mõju põhineb õpilastel ja kaasaegsete tunnistustel –
sellel mõjul, mida nad omal ajal ümbritsevale avaldasid. Sokratesestki sündis
terve hulk evangeeliume. Ka Sokrates
pitseeris oma inimlikkuse traagilise surmaga. Sokrates ja Jeesus esindasid
humaansuse ideaali. Nagu tõdeb Henrik Schück oma kirjandusloos, hakkas Sokrates
„kogu hilisemale antiigile tähendama peaaegu sama mis Naatsareti Jeesus kogu
kristlikule ajastule: kõlbelise puhtuse ja õilsa inimlikkuse väljendust.“ Ei
võimu ega au, ei maist edu ega isegi tunnustust; püüdlus kätte saada
inimlikkuse tuuma, mis seisneb tarkuses ja vooruslikkuses.
Sokrates oli filosoof, kes
armastas tarkuse otsimist, mitte õpetaja, kellel see tarkus juba käes.
Allikas: Esa Saarinen. Filosoofia
ajalugu. 2007, lk 7-20.
No comments:
Post a Comment