RUUNIDE PÄRITOLU
Selles osas, kus ja millal
ruunikirja Lääne-Euroopas esimest korda kasutati, pole teadlased veel üksmeelt
saavutanud. Enne kui germaani hõimudel üldse mingi kiri välja kujunes –
tõenäoiselt kestis see tuhandeid aastaid – kasutasid nad piltsümboleid, mida
kraapisid kividele. Niisugused raidkirjad ehk hällristningar on pärit
keskmisest ja hilisest pronksiajast (u 1300 eKr kuni 600 eKr) ning neid
seostatakse indoeuroopa viljakuse ja päikese kultusega. Graveeringute hulgas on
levinuimad inimeste ja nende kehaosade ning loomade kujutised, relvamotiivid,
haakristid, päikesesümbolid, keerised, rattad ja muud ruudul või ringil
põhinevad kujundid.
Ruunikiri tekkis siis, kui need
muistsed piltsümbolid segunesid olemasolevate ladina, kreeka, etruski ja
Põhja-Itaalia tähestikuga. Oma raamatus „Runes: An Introduction“ ütleb Ralph W.
V. Elliot nende kahe pärimuse ühtesulamise kohta, et „ühelt pooolt
tähestikuline kiri, teiselt poolt sümboolne sisu“, vihjates sellele, et kes
iganes ruunitähestiku leiutas, pidi ruunieelsete sümbolite tähendusi teadma.
Ruuniteadlased arvavad üsna
üksmeelselt, et puhtpraktiline ei ole ruunikiri algusest peale olnud.
Rituaalsest otstarbest annab tunnistust ilmalike tähtede seotus germaanlaste
paganlikes riitustes ja usulistes talitustes kasutusel olnud ruunieelsete
sümbolitega. Ruunide seos paganlike jumalatega asetab ruunitähestiku vanas
germaani religioonis kesksele kohale. Paganlikus maailmas nähti kogu loodust ja
selle loomingut elusana. Osakesed ja kivid kätkesid endas püha loodust ning
sobisid seetõttu ruuniloitsu jaoks. Sajandite jooksul on ruunimärke kraabitud
puidu sisse, lõigatud metalli või nahka. Enim levinud ruunid olid tehtud
puupulgakestest, rohkesti kasutati siledaid lamedaid kivikesi, mille ühele
küljele maaliti sümbol.
Kindel on see, et ruunidel oli
igaühel oma püha tähendus ning aja jooksul kujunes neist välja Lääne-Euroopa
esimene pikemalt kasutusel olnud oraakel. 98. aastal pKr pani Rooma ajaloolane
Tacitus oma „Germania“ 10. raamatusse kirja ühe tänapäeval sagedamini
tsiteeritava konkreetse kirjelduse ruunide kasutamisest oraaklina:
„Nad võtavad viljakandva puu
osakese, lõikavad selle väikesteks tükkideks, märgistavad need tükid teatud
kindlate märkidega ning heidavad huupi valgele linale. Seejärel tõlgendab
sõnumit kogukonna preester /.../ pärast seda, kui ta on tunnistajaks kutsunud
jumalad. Silmad taeva poole pööratud, võtab ta ükshaaval kolm puutükki ning
loeb neil leiduvate märkide järgi sõnumit.“
Kristuse-eelsest ajast pärinevaid
iidseid ruune peetakse vanimaks teadaolevaks tõeliselt lääne oraakliks. Sõna „oraakel“
tähendab ka mehhanismi või vahendit, mille kaudu „Kõrgem“ suhtlus toimub.
Märkimisväärne hulk eri kultuure on minevikus Jumala tahte teadasaamiseks oma
rahva elus toetunud oraakellikule traditsioonile.
No comments:
Post a Comment