Eric Berne (1910-1970),
meditsiiniteaduste doktor, arendas 1960. aastatel välja transaktsionaalse ehk
egotasandite ning suhtlemiskäikude analüüsina tuntud õpetuse. Ühtaegu isiksuse
kontseptsioonina, suhtlemisteooriana ning psühholoogilise meetodina vaadeldav
transaktsionaalne analüüs on leidnud pärast oma looja surma arvukaid järgijaid
ja arendajaid nii teadlaste kui ka praktikute hulgas.
Igal indiviidil on
käepärast piiratud hulk selliseid mina-tasandeid, mis ei ole rollid, vaid
psühholoogilised reaalsused. Kõnekeeles nimetatakse nende esitusi Vanemaks,
Täiskasvanuks, Lapseks.
Lapse tasandis peituvad
intuitsioon, loovus, spontaansus ja rõõm. Täiskasvanu tasand on vajalik
säilitamiseks. Ta töötleb informatsiooni ja arvutab välja tõenäosusi, mis on
tarvilikud edukaks tegelemiseks välisilmaga. Täiskasvanu teine ülesanne on
Lapse- ja Vanema tasandi tegevuse reguleerimine ja nende objektiivne
vahendamine. Vanema-tasandil on kaks põhifunktsiooni. Esmalt võimaldab ta
indiviidil olla tegelike laste edukas lapsevanem, aidates niiviisi kaasa
inimsoo säilimisele. Teiseks muudab see tasand mitmed transaktsioonid automaatseteks,
mis aitab kokku hoida hea hulga energiat ja aega.
Sotsiaalse suhtlemise
ühikut kutsutakse transaktsiooniks. Kui sotsiaalses koosluses kohtuvad kaks või
enam inimest, hakkab üks osa neist varem või hiljem rääkima või annab muul
viisil oma olemasolust teistele märku. Seda kutsutakse transaktsionaalseks
stiimuliks. Seepeale teeb teine indiviid midagi, mis on stiimuliga mingil
viisil seotud ja seda kutsutakse transaktsionaalseks vastuseks. Lihtne
transaktsioonianalüüs tegeleb määramisega, milline mina-tasand transaktsioonilise stiimuli esitas ja milline
andis transaktsioonilise vastuse.
Ajatäited esinevad
sotsiaalsetes ja ajalistes maatriksites erineva keerukusastmega ja sellest
tulenevalt ka varieeruvad oma keerukuses. Tüüpiliselt mängitakse ajatäiteid pidudel
või perioodil, kui oodatakse formaalse grupi kohtumise algust. Ajatäited võivad
võtta „tühjast-tähjast lobisemise kuju või olla tõsisemad, st argumenteeritud
vestlused. Ühes ruumi nurgas mängib grupp inimesi „Lapsevanemate koosolekut“,
teises koguneb „Psühhiaatria“ foorum, kolmandas etendatakse „Oled sa kunagi“
või „Mis sai“, neljas on hõivatud „General Motorsiga“ /.../.
Ajatäiteid võib liigitada
erinevalt. Näiteks välised tegurid on sotsioloogilist laadi (sugu, vanus,
perekonnaseis, kultuuriline, rassiline ja majanduslik kuuluvus). Peo lõpuks on
iga isik välja valinud mõned mängijad, kellega ta sooviks veel kokku puutuda,
teistest vaatab ta lihtsalt mööda, hoolimata sellest, kui vilunult või
meeldivalt nood ajatäidetes osalesid. Väljavalitud on kõige tõenäolisemad
kandidaadid keerulisemateks suheteks ehk mängudeks. Ajatäidetel on üks
spetsiifiline aspekt. Näiteks „Meeste jutud“ ja „Naiste jutud“ ei segune
omavahel kunagi. Ajatäidete alusel
valitakse tuttavaid ja need võivad viia ka sõpruseni. Grupp naisi, kes
tavatsevad üksteise pool hommikuti kohvitada ja „Paha meest“ mängida,
reageerivad kaunis jahedalt uuele naabrile, kes tahab mängida „Näe kõiges asja
paremat külge“.
Mäng on täiendavate
varjatud transaktsioonide ahel, mis jõuab hästidefineeritud ja oodatud
tulemusele. Protseduuridest, rituaalidest ja ajatäidetest eristab mänge kaks
selget joont: 1) nende peidetud loomus ja 2) tasu. Protseduurid võivad olla
edukad, rituaalid tõhusad ja ajatäited tulemuslikud, kuid nad kõik on avatud,
neis võib olla võistlust, kuid mitte konflikti ja nende lõpp võib olla küll
sensatsiooniline aga mitte dramaatiline. Iga mäng on aga oma olemuselt ebaaus
ja erinevalt lihtsalt põnevast on selle tulemus dramaatilist laadi.
Selles raamatus ongi
analüüsitud erinevaid elumänge. Kõige tavalisem mäng, mida abikaasad oma vahel
mängivad, kannab kõnekeelset nime „Ma teen seda ainult sinu pärast“.
Laiemas plaanis on mängud
iga indiviidi teadvustamata eluplaani või stsenaariumi lahutamatu ja
dünaamiline osa, mille ülesanne on lõplikku täitumist oodates aega sisustada,
samal ajal tegutsedes. Mängud võivad olla nii konstruktiivsed kui ka
destruktiivsed. Destruktiivsete mängude mängijad satuvad terapeudi juurde
märksa sagedamini kui need, kes mängivad konstruktiivseid mänge.
Esimese astme mäng on
mängija ringkonnas sotsiaalselt aktsepteeritav. Teise astme mäng ei kutsu esile
mingit püsivat paratamatut kahju, kuid mängijad pigem varjavad seda avalikkuse
eest. Kolmanda astme mängus mängitakse kogu hingest täispanga peale ja see
lõpeb kas operatsioonisaalis, kohtus või surnukuuris. Mänge jagatakse raamatus
perekondadesse vastavalt situatsioonile, kus nad tavaliselt esinevad:
elumängud, abielumängud, peomängud, seksimängud ja allilmamängud; seejärel on
osa professionaalidele, nõustamiskabineti mängud ja mõned head mängud. „Head
mängu“ võib kirjeldada sellisena, kus sotsiaalne panus kaalub üle selle
motiivide keerukuse, eriti siis, kui mängija on nende motiividega tühisustunde
ja künismita leppinud. See tähendab, et „hea“ mäng aitab nii teistel mängijatel
end hästi tunda kui ka algatajal ennast avastada.
Mõned mängud annavad
teistest rohkem võimalusi eluaegseks karjääriks ja puudutavad tõenäolisemalt ka
suhteliselt süütuid kõrvalseisjaid. Sellist mänguderühma kutsutakse
Elumängudeks. Sinna kuuluvad „Alkohoolik“, „Võlgnik“, „Löö mind“, „Nüüd oled sa
mul peos, litapoeg“, „Vaata, mis ma nüüd sinu pärast tegin“, ja nende põhilised
variandid. Ühelt poolt sulavad need kokku abielumängudega, teiselt poolt
allilma omadega.
Konkreetsete mängude sisukat
analüüsi soovitan lugeda raamatust ise.
Vanemad õpetavad, kas
kavatsetult või ilma seda teadvustamata, oma lastele sünnist peale, kuidas
käituda, mõelda, tunda ja mõista. Neist mõjudest vabanemine ei ole sugugi
lihtne, kuna need on tugevasti juurdunud ja elu esimesel kahel või kolmel
kümnendil bioloogiliseks ja sotsiaalseks ellujäämiseks vajalikud. Selline
vabanemine on üldse võimalik vaid seetõttu, et indiviid alustab autonoomses
seisundis, võimelisena teadlikkuseks, spontaansuseks ja intiimsuseks ja tal on
valida, millist osa vanemate õpetustest ta aktsepteerib. Teatud kindlatel
hetkedel varasemas elus otsustab ta, kuidas nendega kohaneda. Kuna kohanemine
ilmneb terve hulga otsuste vormis, saab seda ka olematuks muuta, kuna sobilikel
asjaoludel on otsused muudetavad.
No comments:
Post a Comment